2e dag in Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu 2e dag in Chawolo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

2e dag in Chawolo

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

07 December 2016 | Oeganda, Tororo

Rond een uur of 8 werden we wakker gefloten door de vogels. Na ons ontbijtje onder de veranda ging Henk nogmaals proberen om de koelkast “aan de praat te krijgen” Helaas lukte het niet, maar misschien lukt het Tim vanavond? De cadeautjes en knutselspullen voor de CDhope kids opgezocht, want tot en met vrijdag hebben we de tijd om met hen samen te zijn, voor ze naar hun familie gaan. Om 10.30 uur ging we met de meiden en een paar van de jongens kerstkaarten maken. We hadden allerlei kleuren kaarten, plaatjes, glitters, kerststerren, kerstboompjes enz. Ook kleine Daniel zat heerlijke te knippen en te plakken op Nellie haar schoot. De één maakte kaarten van hun sponsor de andere voor een klasgenoot of vriend.
Begin van de middag begon Julius met het slachten van de geit voor het avondeten. Niet iedereen wilde hierbij aanwezig zijn, dus wij knutselde lekker door.
Daarna was het tijd om nog wat cadeautjes uit te delen, zoals de voetbalshirts voor de jongens (gekregen via een oproep in de krant en Idaline) en de jongens waren hier erg blij mee. Ook de “Campina” petten met koeienstaart vielen erg in de smaak. De meiden werden verblijd met mooie hemdjes en oorbellen. Daarna gingen wij naar het guesthouse om even te lunchen. Na de lunch gingen wij weer terug en Nellie ging loomarmbandjes maken en Henk volleyballen. Na het ophangen van het net, kwam net meester Lawrence aanrijden. Henk raakte met hem in gesprek en vergat om te volleyballen. Inmiddels waren Patrick en Lydia de hele middag aan het koken en om zes uur konden wij gaan genieten van een heerlijke maaltijd bestaande uit matoke, geitenvlees, pindasaus, stukje geitenlever en een pan met ingewanden in saus. Henk was zo dapper dat hij dit laatste geproefd heeft. De saus was heerlijk, maar het stukje ingewand was een beetje taai en er zat weinig smaak aan. We zaten heerlijk buiten in een kring (temperatuur was inmiddels van 33 afgekoeld naar een graad of 22) rondom het vuur met Tim, Wilma, Eugene, Jaimie, CDHope kids en staf, totaal 18 personen. We moesten het stukje geitenvlees aan een stokje prikken en boven het vuur roosteren. Je moest je bord niet op de grond zetten tijdens het roosteren van het geitenvlees, anders liepen de kippen door je bord heen. Het was een gezellige en een fijne avond, waarin met z’n allen leuke gesprekken voerden. Aan het eind van de avond deelde wij nog een chocoladeletters uit. Wij riepen de letter en de persoon waarvan de naam met deze letter begon, mocht de letter ophalen. Ondertussen was het al aarde donker met een prachtige sterrenhemel, waardoor wij niet meer op de fiets terug konden. Gelukkig bracht Tim ons nog naar huis met de auto en hij probeerde ter vergeefs de koelkast nog te repareren. De producten blijven nog redelijk koel in de niet werkende koelkast (this is Uganda). Morgen weer vroeg op om de Tororo rock te beklimmen.

• 08 December 2016 - 06:47

Christine:

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Ik zie het helemaal voor mij - alleen bij het slachten en het verorberen van de geit maak ik liever geen voorstelling! En..... gaat Henk dit keer echt Tororo rock beklimmen? Of moet Tororo rock eerst naar Henk komen. Hartelijke en lieve groeten aan onze medemensen daar en fijne tijd.

• 08 December 2016 - 11:14

Elma:

Hoi Henk en Nellie,
    Leuk de verhalen weer te lezen! ( en toch ook wel weer heimwee:). Geef je Jacklyn een dikke knuffel? Brief is niet meer gelukt. Die stuur ik naar Wilma met de vraag hem uit te printen. Wil jij die dan aan haar geven?

Gezegende tijd !!
    Liefs