Kraamvisite Joy en naar Mbale - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Kraamvisite Joy en naar Mbale - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Kraamvisite Joy en naar Mbale

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

13 December 2016 | Oeganda, Tororo

Vanochtend op pad om op kraamvisite te gaan bij Joy. We liepen richting de kerk en gingen linksaf een smal paadje in. Onderweg een paar keer navraag gedaan en toen we weer aan het vragen waren aan een man die grond aan het uitgraven was voor het maken van bakstenen, hoorde wij Joy al roepen. We waren iets te ver doorgelopen. Joy woont met haar schoonmoeder, schoonzusje en de kleine Isaak in een stenen huisje. De property was keurig aangeveegd, haar man was voor zijn werk in Kampala en komt nadat de klus klaar is naar huis. Joy liet ons haar trouwfoto’s zien en ze zag er prachtig en stralend uit. We waren bijna klaar met foto’s kijken toen de baby begon te huilen. Het is een klein fijn mannetje en we hebben leuke foto’s gemaakt. Het mannetje had honger, dus we gingen weg zodat Joy hem kon voeden.
We vervolgde de weg richting Luigingi (deze loopt paralel met de Chawoloroad). We kwamen veel hutjes en dus ook veel ouders en kinderen tegen, dus constant Jambo roepen. Tot onze verrassing zagen wij in eens een klein winkeltje. In dit winkeltje verkocht de jongeman o.a. zeep, zaklantaarns, meel, soda, zout, olie etc. en ook lolly’s. We dachten, we kopen er paar voor de kinderen die om ons heen stonden. We begonnen met vijf en het werden er uiteindelijk twintig. We moesten opletten dat sommige geen tweede lolly kregen en door goed op te letten zag je dat zij hand achter de rug hielden. Gelukkig waren de meeste wel eerlijk en gaven toe dat zij er al één hadden gehad. Zelfs een oudere dame wilde wel een lolly, maar helaas waren deze toen op. We hadden nog een leuk gesprekje met de vader van de eigenaar van de winkel.
We vervolgde weer het pad en kwamen uiteindelijk op de weg uit richting Luigingi. Even een stukje richting het moeras gelopen en daar zagen wij een hele mooie grote vogel. Dit bleek dus de ground hornbill te zijn. De vleugelspanwijdte is twee meter. Dit was even een wauw momentje.
We waren precies op tijd thuis om snel een crackertje te eten en daarna met Tim en Wilma en jongens naar Mbale af te reizen. Tim en Wilma moesten hun rijbewijzen ophalen. De reis duurde ongeveer twee uur. De rijbewijzen waren binnen een paar minuten opgehaald, wij stonden versteld van de snelle service. Het aanvragen daarentegen duurde veel langer vanwege allerlei stempels die je overal moet halen. Tim wist nog een leuk restaurantje en daar hebben we met z’n allen lekker zitten eten. De verse fruitsap van ananas, passievrucht en watermeloen was heerlijk en de maaltijd uiteraard ook. Op de terugweg weer genoten van de mooie uitzichten, vooral de bergen. Nog even in Tororo naar Pap’s bread brood gehaald en we vervolgende onze weg naar Chawolo. Inmiddels was het al flink donker toen we aankwamen. Nog even nagenieten en snel ons bedje opgezocht.