Vrijdag, opruimen store en knutselen - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Vrijdag, opruimen store en knutselen - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Vrijdag, opruimen store en knutselen

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

16 December 2016 | Oeganda, Tororo

Op vrijdagmorgen stond het opruimen van de “store”op het programma en het sorteren van de kleding en de overig spullen. Nellie was al druk bezig hiermee en Henk ging alvast de planken van het aanrecht schuren en opnieuw lakken. Julius arriveerde rond negen uur en wij begonnen gezamenlijk de “store” leeg te maken. Wat kwam hier een hoop troep uit. Ook hier waren de termieten aanwezig en drie muisjes, hoewel de muisjes meer weg hadden van mini eekhoorns met hun pluizige staartjes. Julius kon deze muisjes vakkundig elimineren. De termieten werden bestreden en alle gaten werden gedicht met cement, zodat er hopelijk geen ongedierte meer binnen kan komen. Dit zelfde werd ook gedaan met de wc, want hier zaten ook termieten. De spullen werden weercnetjes gesorteerd en op soort opgeborgen en al het overbodige werd verbrand. De store was na het opruimen weer gemakkelijk toegankelijk en je kon de juiste spullen weer vinden. Nellie kwam tijdens het sorteren van de kleding nog wat door muizen aangevreten kledingstukken tegen, maar gelukkig was het meeste nog heel. Nu is alles in dichte koffers gedaan, zodat er geen muizen meer bij kunnen komen. Ook zijn de overige spullen weer netjes gesorteerd, zodat Wilma weer een goed overzicht heeft en de spullen gemakkelijk kan pakken.
Na de lunch nog even het verslag van de overige dag uploaden. Dit kan nu alleen bij Tim en Wilma aangezien het internet van het guesthouse niet werkt. Henk ging nu de band van de fiets plakken en Nellie ging naar het veld om met de kinderen slingers te maken voor de kerstmusical. De kinderen leerde Nellie ondertussen nog meer Jap woorden. Nellie dacht ook ondeugden woorden te horen, want de kinderen moesten na het uitspreken hiervan ontzettend lachten. Daarna mochten de kinderen nog een kleurplaat kleuren en kregen nog mooie stickers. Als afsluiting nog even bellen blazen en natuurlijk wilde iedereen op de foto.
Om kwart voor zes ging wij met Wilma een fietstocht maken van ongeveer 16 kilometer. De rit ging richting Mulanda en na ongeveer acht kilometer linksaf richting Luigingi. Deze weg loopt door het moeras en daarna ga je naar rechts (paralel) met de chawoloroad). Wilma loopt hier ook hard en weet waar alle wegen naar toe gaan en vertelde hierover. Onderweg veel jambo, yoka geroepen en het laatste stuk reden wij in het donker. Tim was een beetje bezorgd en kwam even kijken waar we bleven. We waren toen al bijna thuis.