Kerstmusical - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Kerstmusical - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Kerstmusical

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

23 December 2016 | Oeganda, Tororo

Vrijdag stapten we al vroeg op de fiets om naar Luigingi te rijden. We wilden Jason bezoeken die daar een winkeltje heeft waar hij chapati’s bakt en verkoopt. Jason hielp voorheen vaak met chapati ’s bakken voor CDHope. Jason was verbaasd en blij verrast om ons te zien. Na een big hug en een praatje kregen we van hem een chapati en een mountain dew (soort citroen limonade). Ondertussen hadden we veel bekijks. Natuurlijk nog foto’s gemaakt van Jason en ook van twee oude mannen die ook graag op de foto wilden. Op de terugweg natuurlijk weer veel jambo geroepen. Na een bakkie thee fietsen we naar Jasons vrouw Faith. Ze was niet thuis, maar de was aan het doen in het moeras.
Nichtje Peache bracht ons naar haar toe met achter ons aan nog een stel kinderen. Ook met Faith was het een mooi weerzien, helaas geen tijd meer om nog mee te gaan naar haar huis om haar kinderen Hope en Samuel te zien. We waren namelijk al te laat voor onze volgende afspraak, het versieren van de hall voor de musical. Wilma, Tim, Julius, Kevin, Agnes en de kids van Oboth waren al druk bezig. Wilma had een mooie lap zwarte stof gekocht in Tororo en opgehangen aan de muur. We maakten sterren om erop te plakken met schilderstape. Er boven een mooie gele lap stof en eronder crepepapier. Het zag er prachtig en kleurrijk uit. Ook de slingers die Nellie met de kinderen gemaakt had werden opgehangen evenals ballonnen en nog meer slingers. Kronen gemaakt voor de Wijzen en Herodus en grote sterren voor de beide Mercy’s. Henk mocht nog even een ritje in de auto maken om een stekker op te halen in het gasthuis. Tim was druk met de geluidsinstallatie. De kerstboom werd mooi versierd met slingers en kerstballen in de vorm van kleine ballonnen.
Ja, je moet inventief zijn hier en je fantasie gebruiken! Wilma is hier zeer bedreven in. Alles nog even aangeveegd en naar huis om te douchen, om te kleden en te lunchen. Kevin kwam ons op halen, gekleed in zijn ”nieuwe” shirt en Henk zijn sandalen. Hij had vanmorgen gevraagd of wij nog iets hadden voor hem want hij wilde er goed uitzien voor het feest. Het was ondertussen twee uur, om half twee zou de musical officieel moeten beginnen, maar “This is Africa” en daarom had Tim op de uitnodiging half twee gezet zodat hij hoopte dat om drie uur gestart kon worden met de musical!
Tim en Wilma waren al heel tevreden toen er om twee uur al een behoorlijk aantal kinderen waren en een paar ouders. Nellie maakte ondertussen heel wat foto’s van de spelers en bezoekers.
Vooral de tiener meiden die in het koor zongen wilden graag poseren en bleven maar roepen om een foto. Om drie uur kon iedereen naar binnen en was het bomvol, er zaten zelf buiten nog kinderen die door de deuropening meekeken. Henk had de camera redelijk veilig op het statief gezet om de musical te filmen. Nellie maakte de foto’s. Mercy en Mercy waren de sterren, (letterlijk en figuurlijk) die het kerstverhaal vertelden, afgewisseld in Engels en in de plaatselijke taal Tjapadola (Jap). Alle personages kwamen voorbij, Jozef, Maria, Elizabeth, de Engelen, de herders, de wijzen, Herodus en natuurlijk baby Jezus (pop). Tussendoor zong het koor een aantal liedjes en ook Tim en Wilma zongen 2 liedjes. Tim, Eugene en Jaimie begeleidde het koor op gitaar en drumstel. Ook Dennis de zoon van Oboth begeleidde 2 liedjes op het drumstel. Wilma deed een van de Bijbellezingen in het Jap en daar werd hartelijk om gelachen en geklapt. Het was geweldig om te zien, we hebben genoten, maar wij niet alleen, want je zag ook de ouders genieten. Tim en Wilma hebben er heel veel werk aan gehad
en kunnen trots zijn op wat zij gepresteerd hebben met de kinderen. Na afloop mocht rij voor rij een bordje eten halen. Er stonden tafels buiten met grote pannen met rijst, pindasaus, erwten-puree en voor de volwassenen een klein stukje vlees. Nellie deelde de kerst(ster)kaarten uit.
Er waren ruim vijfhonderd mensen! Sommige kwamen alleen voor het eten. Na afloop leerde Nellie nog wat dans moves van de kids van Patrick en Oboth en lieten wij nog even zien dat we ooit nog eens stijldansles gevolgd hebben. Na afscheid genomen te hebben met veel hugs en beloofd te hebben om snel weer terug te komen, reden we met Tim en Wilma mee naar huis.