Tororo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu Tororo - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk en Nellie Vliet - WaarBenJij.nu

Tororo

Door: Henk en Nellie

Blijf op de hoogte en volg Henk en Nellie

12 December 2016 | Oeganda, Tororo

Op maandagmorgen even een wasje doen en daarna gewandeld naar het CDHopeHome. Vandaag zouden Esther, Brian en Elphas vertrekken naar Tororo en wij zouden mee gaan. Op het grasveld stonden een aantal termieten heuvels en Julius was aan het vernietigen. Je had twee soorten, waarvan één soort redelijk goed uit te graven was en de andere soort niet, want de grond leek wel van beton. Bij degene die je wel uit kon graven moest je de cocon met koningin en koning vinden en deze vernietigen. De koningin is vrij groot en de koning is iets groter dan de rest. Voor sommige Oegandezen is het een lekkernij, De koningin schijnt geroosterd erg lekker te zijn en Elphas had geen moeite met een rauwe koning. De heuvels die niet uit te graven waren, werd gedeeltelijk met veel moeite uitgegraven en daarna werd in inhoud van een jerrycan met bestrijdingsmiddel in gegoten. Ook werd het grasveld kort gemaaid met een handzeis.
Om twaalf uur vertrokken wij met Wilma en de kids naar Tororo en de kids werden gebracht bij de moeder en vader van Tim. Zij brengen de kinderen tot de grens van Kenia waarna zij met ander vervoer naar hun familie in Kenia gaan.
Wij hebben nog wat boodschappen gedaan en dat duurt daar gewoon een paar uur. Eerst naar supermarkt en dan naar een andere, omdat niet alles te koop is. Daarna naar de markt voor wat verse groenten en fruit. Oh de eieren waren vergeten, maar deze waren bijna niet te krijgen. Maar bij één supermarkt stuurde hij zijn medewerker op pad om eieren te halen en zo kwamen wij toch aan onze eieren. Nog even de botten voor de honden ophalen, helaas bleek bij thuiskomst dat er weer twee kilo teweinig was gegeven, dus wordt weer gezocht naar een eerlijke slager voor deze botten. Wilma wist nog een zaak waar lekker brood te koop is. Het is een fabriek waar brood wordt gebakken met een eigen verkooppunt. Het is daar net iets verser dan in de winkel. Om half vijf waren wij weer thuis. Tororo is 30 kilometer vanaf Chawolo. Het eerste stuk is goed te doen, maar daarna zitten er veel kuilen in en hobbels die je moet ontwijken. Gelukkig is het nu droog, anders kun je ook nog vast komen te zitten in de modder.
In de avond hebben wij lekker gegeten bij Tim en Wilma, Eugene en Jaimie en hebben wij daarna nog gezellig met elkaar gesproken.

• 14 December 2016 - 18:55

Barrie Van Koerten:

Leuk om al jullie verhalen te lezen. De hartelijke groeten aan iedereen. Liefs van Barrie.

• 14 December 2016 - 19:03

Henk En Nellie Van Der Vliet:

Bedankt Barrie, morgen gaan we bij Christine langs.